Børns Vilkår og TDC indgår 3-årigt partnerskab

Et beløb på otte millioner kroner, en stribe spændende projekter, der rykker noget for børn, og TDC medarbejdere, som kan få fri til at arbejde for en god sag. Dét er ingredienserne i det tre-årige partnerskab, som foreningen Børns Vilkår og TDC netop har indgået.

Partnerskabet er skruet sammen på den måde, at Børns Vilkår og TDC over de næste tre år aftaler hvilke konkrete projekter, der skal finansieres og sættes i søen.

En væsentlig del af aftalen er baseret på en såkaldt Tidsbank. Det betyder, at TDC-medarbejderne kan få fri til at skifte kontorstolen eller værktøjskassen ud med f.eks. hammer og malerpensel, hvis partnerne i fællesskab bliver enige om at lave en legeplads eller en sommerlejr til gavn for forsømte børn. Medarbejderne kan også få fri til at lege med børn, gå i biografen eller lave andre aktiviteter, som kaster lys over en trist børnetilværelse. De timer, som medarbejderne bruger, vil indgå som del af den faste TDC-arbejdstid og derfor blive aflønnet af TDC.

Allerede i dag kan man se resultatet af de første fælles projekter. Børnetelefonen, hvor børn anonymt kan ringe og få en at tale med, er blevet udvidet med telefonlinjer og rådgivere. Børnetelefonen på nettet på adressen www.boernenettet.dk, hvor børn over nettet kan få råd og vejledning, er netop åbnet, ligesom de to først biler fra Skoletjenesten, sponsoreret af TDC, umiddelbart efter pressemødet i formiddag kørte ud i verden med kurs mod de første af i alt 2200 skoler for over de næste tre år at fortælle børn, at der altid er én at tale med, hvis problemerne bliver for store.

- For Børns Vilkår betyder partnerskabet, at vi ved hjælp af stor økonomisk støtte og frivillig arbejdskraft fra TDC-medarbejderne over de næste tre år kan realisere vigtige projekter, som virkelig gør en forskel for børn i hverdagen og sikrer, at børn altid har nogle at tale med, hvad enten de har problemer med mobning, forældreskilsmisse eller er ensomme, siger John Aasted Halse, formand for Børns Vilkår.

- I dag drejer det sig ikke kun om at producere, skabe overskud til aktionærer og arbejdspladser. Det handler også om at engagere sig og vise, at man gerne vil være en aktiv spiller i samfundet på mange fronter. For TDC er partnerskabet en helt ny måde at engagere sig på. Partnerskabet drejer sig om et spændende og kostbart samarbejde med et samfundsengageret sigte. Vi er alle sammen forældre eller har børn i familien, som vores hjerte banker for. Børn er vores råstof, og derfor har TDC med kroner og ører og ikke mindst arbejdskraft valgt at tage medansvar hér, siger Henning Dyremose, adm. direktør i TDC.

Børns Vilkår er en privat og uafhængig organisation, stiftet i 1977. Organisationen har i dag 5000 medlemmer og arbejdet består bl.a. i at være til rådighed for ulykkelige børn og unge, rådgive forældre, samt arbejde for bedre vilkår for børn. TDC og Børns Vilkår kender hinanden fra tidligere, idet TDC har sponsoreret Børnetelefonen, som blev oprettet i 1987, i fem år.

Yderligere information om partnerskabet fås hos:
Børns Vilkår, 35 55 55 59
Tele Danmarks pressesekretariat, tlf. 70 20 35 10

Fotos og fakta kan hentes på adressen www.bornsvilkar.dk
og på adressen www.teledanmark.dk

De følgende faktablade er alle i pdf format. For at læse dem skal du bruge en Acrobat Viewer, som du kan downloade gratis hos Adobe.