Børns Vilkår

SøgSøg på sitet
Børns VilkårFor børn og ungeFor forældreBørn i skilsmisseBørn i sorgDe mindre børnTeenager i husetElektroniske børneverden
ForældreTelefonens kontaktoplysningerSitemapBørns Vilkårs butik
Skole & institutionsliv
Børns institutionsliv
Børn i dagtilbud
Heldags- eller helhedsskole
Mobning
 
For forældre > Skole og institutionsliv > Børns institutionsliv
 

Børns institutionsliv

Der åbner sig en helt ny verden af muligheder, når ens barn starter i dagpleje eller i vuggestue og senere hen i børnehave. En verden der byder på nye legekammerater og nye voksne, men også på forældrebekymring om, hvordan det nu skal gå - kan mit barn klare sig, og vil det blive set?

Samarbejde mellem forældre og medarbejdere er en forudsætning for, at barnet får et godt institutionsliv. Barnet skal bekræftes i at være noget helt enestående, samtidig med at det finder sig tilrette i børnegruppens fællesskab. Det er kun gennem fællesskab med andre, at det enkelte menneskes personlighed for alvor kan udfolde sig. Sådan er det med børn, og sådan er det med voksne.

Tiden i daginstitutionen er en vigtig del af fundamentet for børnenes muligheder for senere at begå sig i andre fællesskaber. Det kræver åbenhed og samarbejde af såvel forældre som medarbejdere. Man kan sige, at udgangspunktet for samarbejdet er, at forældrene er eksperter på deres egne børn, og pædagogerne er eksperter på aldersgruppen. Tilsammen bør dette kunne give barnet de optimale muligheder for at udvikle sig.

Der kan i enhver familie opstå problemer hen ad vejen. Så er det vigtigt at tænke institutionen ind som en betydningsfuld del af barnets liv og lade pædagogerne få indsigt i situationen. Det giver dem mulighed for at støtte bedst muligt op om barnet.

Nogen børn får brug for ekstra støtte i løbet af deres barndom. Igen er det vigtigt, at forældre og pædagoger er i stand til at samarbejde om, at barnet får den bedste hjælp.
 

bv@bornsvilkar.dk