Børns Vilkårs logo

TDC
SøgSøg på sitet
Børns VilkårFor børn og ungeFor forældreBørn i skilsmisseBørn i sorgDe mindre børnTeenager i husetElektroniske børneverden
ForældreTelefonens kontaktoplysningerSitemapBørns Vilkårs butikForældreBrevkassen
Skole & institutionsliv
Børns institutionsliv
Børn i dagtilbud

Kvalitet i dagtilbud
Heldags- eller helhedsskole
Mobning
 
For forældre > Skole og institutionsliv > Børn i dagtilbud > Kvalitet i dagtilbud
 

Kvalitet i dagtilbud

Kvalitet set fra børnenes side er en hverdag hvor de har mulighed for at:

• opleve trygge og overskuelige rammer. Et sted hvor de føler sig 'hjemme' og har nogle gode timer sammen med kendte børn og voksne, mens mor og far er på arbejde.

• udvikle og bruge deres fantasi. Lave sjov og ballade, fortælle historier og lege sig ind i deres egen verden. Møde inspirerende voksne der er igangsættende og kreative, og som åbner børnenes øjne, for alle de muligheder der er for at bruge sin fantasi.

• udvikle og bruge deres færdigheder. Blive dygtige og have mulighed for at vise hvad de kan og for at gøre deres bedste. Alle børn er gode til noget - ingen børn er gode til det hele.

• blive anerkendt som det enestående væsen ethvert barn er. Blive værdsat som noget særligt og lyttet til. Føle sig forstået også før barnet har udviklet sprog.

• få sociale kontakter. Knytte bånd og få nye venskaber. Lytte efter hvad andre siger samtidig med, at man selv bliver hørt.

• have indflydelse og medbestemmelse på eget liv. Det betyder at børn skal have mulighed for at sige deres mening og for at blive hørt. Indenfor de rammer de voksne opstiller, skal der så vidt muligt være valgmuligheder og børnenes meninger skal respekteres. Det betyder ikke at børn skal bestemme alt, men at de skal høres og have en forklaring på hvorfor tingene måske ikke altid kan være, som børnene gerne vil ha det.

• møde stabile voksne der udviser omsorg for dem. Omsorg for det enkelte barn er grundlæggende hvis barnet skal føle sig trygt. Kendte voksne der viser at de er der for barnet og holder af det. Voksne som vil hjælpe dem med det de har brug for og også hjælpe dem på vej i deres videre udvikling. Det er ikke det samme som at servicere og gøre alt det for barnet, som det kan have glæde af selv at gøre.

• have tilstrækkelig plads til fordybelse og udfoldelse. Børn har brug for plads til at være stille på. Til at kunne læse en bog uden at blive forstyrret eller til at kunne snakke med en ven eller en voksen. Men børn har også brug for at kunne løbe stærkt, for at prøve kræfter i slåskampe og for at have træer at klatre i. Både de stille børn og de meget aktive børn skal tilgodeses - og de fleste børn har jo brug for at være begge dele.

• få ro og tid til fordybelse. Det fysiske rum er ikke det eneste det har betydning. Også planlægningen af børnenes hverdag har betydning for om der skabes 'rum' for de forskellige typer af aktiviteter.
 

 

 

bv@bornsvilkar.dk