Børns Vilkår

SøgSøg på sitet
Børns VilkårFor børn og ungeFor forældreBørn i skilsmisseBørn i sorgDe mindre børnTeenager i husetSkole og institutionsliv
ForældreTelefonens kontaktoplysningerSitemapBørns Vilkårs butik
Elektroniske børneverden
Tanker om gode computervaner for de 8-12-årige
Tanker om gode computervaner for de 3-7-årige
Computerverden - forbudt for voksne?
Nye medier - grund til bekymring?
Piger gider da ikke spille computer
Voldelige computerspil
Børns brug af computere
 
For forældre > Elektroniske børneverden > Nye medier - grund til bekymring?
 

Nye medier - grund til bekymring?

Nye medier skaber altid ængstelse Hver gang et nyt medie bliver introduceret, skaber det en vis bekymring i den ældre generation. Spørgsmålet om det nye medies potentielt skadelige indvirkning på børn og unge bliver rejst. Det har vi set med både tegneserier, TV, mobiltelefoner, computere og internet. Da de kulørte tegneseriehæfter dukkede op i 50'erne, blev de mødt af kraftig politisk modstand og moralsk forargelse. I USA vakte fx. psykiateren Frederic Werthams bog "Seduction of the innocent" stor opmærksomhed.

I det store og hele viser kritikken sig oftest at være overdrevet. Der opstår en kultur omkring de nye medier ofte præget af en kritisk distance. Den børnegeneration, som vokser op i dag, er fx. præget af væsentligt mere udviklede refleksive kompetencer end tidligere generationer. De bliver ikke på samme måde 'oversvømmet' af de nye medier som de første biografgængere, som efter sigende flygtede ud af biografen, når de så et tog komme kørende i mod sig.

Selvfølgelig har vi set uhyggelige eksempler på vold og lige frem seriemord begået med inspiration fra populære horror-film, men her er tale om ekstreme tilfælde, hvor social isolation nok er den vigtigste årsagsfaktor. Eftersom de færreste børn ender som mordere af at læse eventyr, er det altså ikke den barske historie i sig selv, der er skadelig. På samme måde med voldelige computerspil. Det er ikke selve det voldelige indhold, som først og fremmest kræver vores opmærksomhed, men derimod den kontekst spillet indgår i. Undersøgelser viser i øvrigt, at børn klart oplever computerspil som 'leg', mens de nok er mere tilbøjelige til at lade sig forføre, af fjernsynets og biografens fortællinger.
 

bv@bornsvilkar.dk