Børns Vilkårs logo

SøgSøg på sitet
Børns VilkårFor børn og ungeFor forældreRådgivning og hjælpFilm, bøger og musikGæt og vind
BørneTelefonenSitemapBørneChattenBørneBrevkassen
Emner og gode råd
Mobil og internet
Ung mellem kulturer
10 gode råd om brug af internettet.
Alkohol og forældre
BørneTelefonen
BørneTelefonen - hvis du har brug for at snakke
Børns rettigheder
Alene i verden - om ensomhed
Mine forældre forstår mig ikke
Omsorgssvigt - når forældre svigter
Selvmord - når livet er for svært
Unge og alkohol - for sjov eller for meget?
Unge og stoffer
HISTORIER FRA DET VIRKELIGE LIV
Sorg
Familievold og kærestevold
Forelskelse
Mobning
Seksualitet
Seksuelle overgreb
Skilsmisse
Spiseforstyrrelser
Hjælp BørneTelefonen - bliv børnemærkesælger
 
For børn og unge > Emner og gode råd > BørneTelefonen
Udskriftsvenlig sideTip en ven
 

BørneTelefonen

Ind i mellem er det hele bare for trist, for irriterende, for svært – og i det hele taget for meget. Måske er man så ulykkelig, at man slet ikke ved, hvad man skal gøre. Måske vil man gerne have et godt råd. Måske vil man bare gerne snakke med nogen om, hvordan man har det.

Hvis man har det svært, kan det være en god idé at snakke med andre voksne end lige sine forældre.
Har man allermest lyst til at tale med en helt fremmed, kan man ringe til BørneTelefonen. Her kan alle børn og unge ringe ind om alt muligt.

Hver dag ringer mange børn til BørneTelefonen. Det er børn med meget forskellige problemer. Intet problem er for lille eller for stort at tale om. Der tales især meget om de emner, som du kan læse om her på sitet: Nogle bliver mobbet eller føler sig i klemme mellem to kulturer. Nogle er kede af deres forældres skilsmisse eller et dødsfald i familien. Andre har forældre, der slår eller forældre, der drikker for meget. Der er nogle, som er forelskede og usikre på, hvad de skal gøre i forhold til kærligheden eller det seksuelle. Og nogle er besat af trangen til at tabe sig.

Men der bliver også ringet om mange andre ting. I dette tema kan du læse om nogle af de andre slags problemer, som børnene ringer ind til BørneTelefonen om: Om forældre der aldrig har tid til dem eller ikke forstår dem, om forældre, der svigter, om unges brug af alkohol og stoffer, om ensomhed og om at gå med tanker om at tage sit eget liv. Du kan også læse mere om BørneTelefonen, og om de rettigheder børn har ifølge loven. For børn har faktisk rettigheder. Ikke mindst har alle børn ret til at have en god barndom – og det viser opkaldene til BørneTelefonen, at det desværre ikke er alle børn, der har.

Nummeret til BørneTelefonen er 116 111.

 

Fakta om BørneTelefonen og BørneChatten

Hvor mange ringer til BørneTelefonen?
I 2008 havde BørneTelefonen 8.050 opkald.

Hvorfor ringer børnene? 
Det er ofte meget alvorlige emner, børnene ringer om. Næsten 2.500 børn bad om hjælp, fordi de blev mobbet. Og næsten 600 børn fortalte, at de lever i familier med vold, seksuelt misbrug og omsorgssvigt.
Andre børn fortalte om ensomhed, om angst og om sorg.
Når børnene ringer til BørneTelefonen, er det tit første gang, de taler med nogen om deres problemer. Og vi ved, det hjælper. Det hjælper i sig selv at få sat ord på sine problemer. Det hjælper også at få at vide af en udenforstående voksen, at det aldrig er ens egen skyld, hvis man bliver mobbet, eller hvis man bliver slået.

 

 

Andre tilbud 
Børn er som bekendt forskellige og har brug for forskellig rådgivning. Mens nogle børn helst vil tale med en voksen i telefon, kan andre bedst lide at skrive et brev. Mens andre igen får mest ud af at chatte på nettet med andre børn, der har lignende problemer.

Derfor har vi ladet BørneTelefonen skyde knopper. I 2008 kunne børnene, udover BørneTelefonen få rådgivning gennem:
• BørneChatten, hvor barnet kan chatte med en   rådgiver.
• BørneBrevkassen, hvor barnet kan skrive brev til en rådgiver.

Sommetider hjælper vi bedst børnene ved at hjælpe de voksne omkring dem. Derfor har vi også ForældreTelefonen, hvor den voksne kan ringe og tale med en rådgiver.

BørneChatten er BørneTelefonen på nettet
BørneChatten er et tilbud til børn og unge, hvor de kan henvende sig anonymt og få en samtale med en af Børns Vilkårs børnefaglige rådgivere i et lukket chatrum. Samtalerne foregår altid én til én.

BørneChatten har eksisteret siden 2001 og var en af de første chatrådgivninger i Danmark. De børn og unge, som benytter chatrådgivningen har langt tungere problemer end de, der ringede til BørneTelefonen. Det har også vist sig, at vi gennem BørneChatten har fået kontakt med børn og unge, som ikke vil bruge telefonrådgivningen og som ser chatrådgivning som eneste mulighed for voksenkontakt.

Der er langt flest piger, som bruger chatten. Men når drengene henvender sig, er det med meget alvorlige problemstillinger.

40 forskellige børn forsøger dagligt at logge på BørneChatten. En chatsamtale varer i gennemsnit 45 minutter. Vi har på grund af begrænsede ressourcer ikke haft mulighed for at gennemføre mere end omkring 5 samtaler dagligt i gennemsnit.

Top 10 på BørneChatten

BørneBrevkassen er stadig vigtig
Selvom mange børn i dag foretrækker at bruge telefon og chat, når de har brug for rådgivning, har den ’gammeldags’ brevkasse stadig sin berettigelse. Brevkassen rammer en anden gruppe børn end BørneTelefonen og BørneChatten. For nogle er det nemmere at skrive et brev om problemerne. Det kan være alt fra kanariefuglen, der er død til drillerier og overgreb.

Hovedparten af de 977 breve BørneBrevkassen fik sidste år drejede sig om forhold til forældre, stedforældre, venner og veninder. Mange skrev om spiseforstyrrelser, selvskadende adfærd og selvmordstanker iblandet andre sociale problemer. Det er især piger mellem 11 og 15, der skriver.

Emnerne adskiller sig ikke meget fra dem, vi kender fra de andre rådgivningstilbud. Imidlertid er der en stor forskel på rådgivernes muligheder med indsendte breve. Der er ingen uddybende dialog med børnene og ikke flere detaljer.

Til gengæld rummer brevformen andre muligheder. Rådgiverens svar bliver efter redaktørens gennemlæsning lagt på hjemmesiden, og mange børn læser dem. Selv om alle svar som princip er personlige, ved vi, at andre har glæde af at læse vores reaktioner, når de har lignende problemer. Det gælder fx spiseforstyrrelser. Derfor udvælger redaktøren oftest breve af generel interesse.

 

bv@bornsvilkar.dk